onsdag 20 maj 2009

Obegriplig reklam


Henrietta fick förklara den här reklamskylten för mig på vår promenad härom kvällen, och det känns inte riktigt som effektiv reklam när den måste förklaras av någon som sett förra årets kampanj - familjens reklamexperter systern och pojkvännen kanske kan förklara den biten för mig, men för oss som inte vet: är det verkligen en bra idé att köra en affisch, som då tydligen användes förra året för att få folk att cykla istället för att ta bilen, och nästa år stryka över "hälften" och ersätta det med en lägre siffra? Som jag såg den säger affischen att nån på reklambyrån klämde i med att hälften av alla bilresor är onödiga (= ta cykeln istället), men nån mer samvetsgrann person ändrade till "nej nej, det är bara 38% av alla bilresor som är onödiga", vilket leder till: "äh, då kan jag ju lika gärna ta bilen ändå, det är ju inte så farligt för miljön då". Eller? Men enligt Henrietta menar de antagligen att de lyckats få ner antalet onödiga bilresor från 50% till 38% från förra året. Men säg det då!

(sorry Nick; long rant about an incomprehensible ad, that apparently had to be seen last year to be understood this year. Bad advertising, is what I call it.)

Inga kommentarer: