onsdag 27 maj 2009

Fågeldressyr


Stugan, omgärdad av syréner

Gugge och mamma

Nytt parasoll som liknar en vallmo

Vi har ett sädesärle-bo på taket i stugan just nu, och mamma har de senaste helgerna lagt ut brödsmulor till föräldrarna som tacksamt tagit emot dem till både sig och sina ungar. När jag var i stugan i helgen spenderade jag mycket tid med att titta på den lilla sädesärlan som idogt flög fram och tillbaka mellan altanen och taket, och när vi skulle åka hem fick jag dåligt samvete över att vi skullle lämna den utan mat i nästan en vecka - brödsmulorna skulle ju lätt blåsa bort. Så jag gick in och hackade lite hasselnötter och lade i ett burklock, där jag tänkte att de skulle skyddas en aning och hålla sig på plats lite bättre.
Fågeln var väldigt skeptisk till en början och vågade sig inte fram till fatet, men för varje gång den kom vågade den sig lite närmare, och till slut, strax innan vi åkte, åt den ordentligt. Jag är mycket nöjd.




(we have a wagtail nest on the roof of our summer house, and we've fed the birds bread crumbs for a while. When we left after the weekend I wanted to give them something a little sturdier, so I gave them nuts on a little plate. The bird was very sceptical at first, but for every time it came it dared to get a little closer, and finally, right before we left, it ate properly. I'm very satisfied.)

Inga kommentarer: