onsdag 1 april 2009

Shanghai dag 3

Det går inget vidare det här med bloggandet från Shanghai. Som sagt funkar inte Blogger härifrån, och min syster som skulle lägga upp inlägg åt mig har fullt upp den här veckan - plus att vi faktiskt inte haft tid att sitta vid datorn. Men idag hjälper min vän Rasmus mig med ett inlägg: tack tack!
I alla fall: vad har vi gjort hittills..? Vi har upptäckt att Shanghai är heeeelt galet; trafiken är inte av denna världen (närmare en miljard kineser har ju tydligen plötsligt råd att skaffa bil, eller åtminstone moppe, och alla kör, moppar, cyklar och går som komplett orädda galningar, mitt i gatan i högsta fart, hela tiden), att shoppingen inte är nåt vidare (de flesta butikers utbud för kvinnor består av stickade tröjor med glitter på) och jag personligen för min del har upptäckt att maten inte är alls lika god som i Japan (som är det land jag automatiskt jämför allt med eftersom vi befinner oss i Asien). Så på det hela taget. nja. Jag är jätteglad att jag är här och får uppleva det, men jag kommer inte rekommendera Shanghai för andra.



Igår försökte vi shoppa, utan några vidare resultat, förutom på de japanska affärerna UniQlo och Muji, och idag var vi på zoo (där idioter till kineser kastade stenar på lejonen för att få dem att vakna, och en glödande cigarrettfimp i huvudet på en schimpans, och så skrattade alla jättemycket. Jag ville bara slänga ner dem till lejonen resp. i vallgraven runt schimpanserna).
Men ikväll var en höjdare: först åt vi riktigt god mat i en hål-i-väggen-restaurang i närheten av hotellet, sen var vi på en riktigt trevlig bar med utsikt över skylinen utmed floden. Och igår åt vi också på en riktigt bra restaurang, som var sjukt trendig: man fick en kod som man skulle dechiffrera med hjälp av lampor för att över huvud taget komma in, hela restaurangen var helt mörk med bara spotlights över borden och maten serverades bl.a. i isskålar och pappersgrytor. Och var riktigt riktigt god.
Imorgon ska vi till en av alla de beryktade marknader vi hört så mycket gott om, men inte lyckats hitta nån bra förut.



(Discoveries in Shanghai so far: traffic is crazy; one billion Chinese are getting cars or mopeds and use the middle of the streets in highest speed, all the time - shopping mostly consists of knitted sweaters with glitter - food not as good as in Japan (which I compare everything to, since I'm in Asia) - only good shopping so far has been in Japanese UniQlo and Muji. Today: zoo, where stupid Chinese people threw pebbles at lions and cigarette buds at chimpanzees. Tonight: great food in mini-restaurant and nice bar by the river. Yesterday: cool trendy restaurant that was completely darkened and gave us secret code to get in, and served food in ice bowls and paper pots). Tomorrow: markets.

Inga kommentarer: