tisdag 31 mars 2009

Shanghai


Nu är vi i Shanghai, jag, Christopher och hans två klasskompisar Elin och Linus! Upptäckte dock att Kina inte bara blockat Youtube utan även Blogger, så min kära syster Johanna hjälper mig att blogga lite kort under tiden jag är här, och så lägger jag upp fler bilder när jag kommer hem.
Jag flög från Köpenhamn i söndags och mötte upp Christopher och Elinus i Amsterdam, för en 10-timmars helvetesflight till Shanghai. Inte så att det var nåt fel på planet, men några rader framför oss satt en extremt sur/sjuk/ledsen bebis som gallskrek oavbrutet de första två timmarna, och sen ungefär en kvart i timmen resten av tiden, så vi lyckades sova sådär en timme på hela vägen, och kom fram på förmiddagen igår, helt utmattade.
Höghastighetståg in till stan och hotellet, och sen promenerade vi ut på stan. Heeeelt galen stad! Än så länge har jag inte fallit för stan över huvud taget, tycker bara den är helt vansinnig, men det kanske ändrar sig. Det är bilar, mopedister och cyklister precis överallt, alla tutar och alla är hela tiden extremt nära att köra på en. Vi letade förgäves efter största shoppinggatan Nanjing Road, och hamnade istället i en "sightseeing tunnel", vilket innebar att vi för 60 spänn fick åka i en liten typ tunnelbanevagn genom en tunnel med blinkande ljus och ljudeffekter (nån som sa "Meteor shower!", "Heaven and hell!", "Magma!" och sånt) i tre minuter. Sjukt prisvärt.) och på promenadstråket vid The Bund med skylinen med tv-tornet på andra sidan floden.
På kvällen åt vi middag med Patrik, som gör sin Farfar Academy-praktik här, så jag fick i två timmar lyssna på hur fantastiskt roligt Christopher kommer ha när han åker ifrån mig i sju månader. Nåväl, maten var extremt stark, men ganska god (gick inte upp mot den japanska, men funkade).
Idag ska vi försöka hitta lite affärer med annat än tantiga stickade tröjor med glitter på.
(China has blocked Blogger, so my dear sister Johanna is helping me. 10 hour hell flight from Amsterdam, due to screaming pissed off baby - high-speed train to the city - totally crazy city with cars, mopedists and bicyclists all over who all try to kill us - couldn't find shopping street Nanjing Road, instead went on "sightseeing tunnel" with blinking lights posing as stars, magma and hell for 3 minutes - saw skyline with tv tower - dinner with student from Christopher's school who's doing internship here, who talked for two hours about how fun my boyfriend will have when he leaves me for 7 months - food spicy and pretty good, but not as good as Japanese - today looking for clothes that aren't knitted sweaters with bling on for old ladies)

Inga kommentarer: