tisdag 7 april 2009

Kapsel-leksaker

En av de saker jag lärde mig i Japan härom året är att det är väldigt stor skillnad på vilka leksaker man får tag på i kapselapparater i Sverige och i Asien. I Sverige kan man på sin höjd köpa en studsboll eller en plastig ring i barnstorlek, men i Japan, och i Kina också, visade det sig, kan man köpa jättefina små figurer. Så när jag hittade kapselapparater i en galleria på Nanjing Road ville jag givetvis köpa några. Men det var lättare sagt än gjort: apparaterna var inte gjorda för mynt, utan för någon sorts kort, och alla instruktioner var såklart på kinesiska. Jag försökte få hjälp av en tjej i butiken bredvid med gester och pekningar, för hon förstod inte engelska, och till slut pekade hon mot våningen ovanför.

Christopher följde med mig på jakten...

... medan Linus och Elin tålmodigt väntade vid apparaterna.

Efter fler gester och pekningar i leksaksaffären ovanför drog en tjej till slut med mig till en disk i andra änden av våningen. Heeeelt logiskt skulle man köpa korten en våning upp och i motsatt ände av gallerian. Såklart. Till slut, efter att tjejerna i disken ringt upp en engelskspråkig kollega, fick jag tag i mitt dyrbara kort!

Vilket resulterade i de här jättefina!

I ett varuhus närmare hotellet hade de fler apparater med åtråvärda leksaker, och där kunde man faktiskt köpa polletterna som behövdes där i en disk bara 20 meter från apparaterna vid ingången. De här är nog de absolut bästa kapselleksakerna jag nånsin hittat: mini-kapselapparater! Som fungerar!

I Japan lärde jag mig också att det är populärt med djurdräkter både på barn och leksaker, och den här lilla Hello Kitty i lejondräkt är så söt så söt, och det bästa är att det dessutom går att ta av dräkten, som är i mjukt gummi!



Fick en med zebradräkt också.

(way better toys in capsule machines in Asia than in Sweden, but big hassle to buy capsule toys - took me forever to find the counter where they sold the cards for the machines (up one floor, on the opposite side of the mall) - best capsule toys ever: functioning mini capsule machines! - and Kitty in animal costumes that you can undress)

1 kommentar:

Anonym sa...

Wow! Jag vill också testa roliga kapselmaskiner.