onsdag 8 april 2009

Shanghai Zoo

En av de grejer jag kollat upp innan vår resa var att det finns ett zoo i Shanghai, och med tanke på att jag tillbringade större delen av mitt besök på Ueno Zoo i Tokyo 2007 med att skutta runt och klappa händerna av pur glädje var det självskrivet att vi skulle till Shanghai Zoo också.

Den här uppmaningen struntade väldigt många kinesiska besökare blankt i...

Jag - tyvärr inte lika exalterad den här gången, för även om det var en stor och vacker park så verkade ganska många av djuren må ganska dåligt. Och så hade de gömt ungefär 10 av de 11 pingvinsorterna just när vi kom...

Det här var riktigt eländigt: avdelningen "Pet's zoo", vilket vi trodde var där man skulle få klappa killingar och griskultingar och sånt, men icke. Det visade sig vara en lång rad med burar med hundar, allt från ensamma och frustrerade valpar till par med vuxna hundar i alla tänkbara raser, alla djupt apatiska.

Men jättepandan var förstås fin.

Sun bears, som bråkade med varann. Hade det inte varit så sjukt dyrt att använda mobilen i Kina hade jag skickat ett mms till min vän Björn och gett honom ännu ett prefix: Sol-Björn. :) Så jag hoppas du läser det här istället Björna!

Schimpanser. Jag gillar att den vuxna honan till vänster satt och såg ut som en gammal grogghagga, hon kändes liksom lite cool. Vad som däremot var extremt o-coolt var den idiotiske kinesen som kastade en glödande cigarrettfimp i huvudet på henne för att få en reaktion. Hade jag inte varit så väluppfostrad hade jag nitat honom.

Jag var 5 centimeter från en livs levande flodhäst!! Jag och Christopher hittade till slut flodhästhuset när Elin och Linus redan tröttnat och gett upp - vi kom in i ett dunkelt hus med en bassäng med extremt brunt vatten, gick nära glaset och undrade var flodisen var... och plötsligt såg vi att den var precis framför oss! När den märkte att den fått sällskap lyfte den på huvudet och kravlade sig upp en bit. Den var fin.

Gorillaunge!!

(since I spent my entire visit at Ueno Zoo in Tokyo jumping up and down and clapping my hands out of pure joy I had to go to Shanghai Zoo as well - the Chinese didn't give a shit about the rules about feeding - I wasn't as excited this time, because they'd hidden the penguins and the animals seemed frustrated - "Pet's zoo" was really depressing; only consisted of sad dogs in cages - cool chimpanzee that looked like an old whiskey lady, but was molested by a stupid Chinese guy who threw a cigarette butt at her - I was 5 cm away from a live hippo! So cool.)

Inga kommentarer: