måndag 6 april 2009

Shanghai från början

Nu är vi hemma igen och Blogger funkar som det ska, så nu ska här bloggas i efterhand!

Planet vi flög med från Amsterdam.

Jag är så otroligt impad av flygplansvingars konstruktion. Hur kan nån ha kommit på alla detaljerna?!

Maglev-tåget in till stan från flygplatsen i Pudong - det kom aldrig upp i utlovade dryga 430 km/h, men maxhastigheten på vår resa stannade på runt 330. Inte helt oimponerande ändå dock.

Det är förstås oerhört svårt att lära sig alla kinesiska tecken, men det hindrar ju inte att det är ett fantastiskt vackert skriftspråk.

Mitt och Christophers hotellrum. Verkligen inte illa för 230:-/natt.

Men heltäckningsmattan var fruktansvärt skitig, så jag var tacksam för engångstofflorna som man fick på rummet.

Utanför nästan vartenda fönster i alla bostadshus hängde det tvätt på tork eller vädring. Hur nu nånting kunde fortsätta vara rent i den där smogen...

En väldigt vanlig syn: överallt i butiker och på gatorna halvlåg folk i stolar, fåtöljer och soffor och sov, mitt på blanka dagen.

Elledningar... Måste vara nåt asiatiskt system det där, för även i Tokyo, som jag tyckte kändes mycket mer civiliserat än Shanghai, var elstolparna överhopade av trassliga ledningar.

Pudongs skyline.

Linus var peppad inför sightseeing-tunneln, som jag redan skrivit om. Världens mest värdelösa tunnel, men det var ju kul såhär i efterhand.

Middag första kvällen med Farfar Academy-praktikanten Patrik; Linus, Elin, Patrik.

En del av all mat vi beställde in.

1 kommentar:

Anonym sa...

For some reason those slippers make me feel a bit weird...