fredag 18 september 2009

Smaken är som baken. Bokstavligt talat.

En liten scen från i onsdags, när jag var på väg till Tempo för att träffa min vän Mats: jag passerar precis Christophers gamla lägenhet, där han bodde när vi träffades, och närmar mig möbelaffären på hörnet av Norra Skolgatan och Friisgatan, den som i den tidigare ägarens regi ståtade med en tobaksaffärsindian utanför. Jag får syn på en helt groteskt ful stol i fönstret, och en millisekund senare hör jag en tjej bakom mig säga till sin pojkvän: "Titta, den där stolen är så fin! Det finns en kvinnokropp och en manskropp." Det var ju det där med vad smaken är som...


(A little scene from the other day, on my way to Tempo to meet my friend Mats: I'm just passing Christopher's old flat, and am approaching the furniture shop, which used to have a cigar store indian outside. I catch sight of a grotesquely ugly chair in the window, and a millisecond later I hear a girl behind me say to her boyfriend: "Look, that chair is so pretty! There's one female body and one male body." In Swedish there's a very appropriate expression for "every man to his taste", which translates something like: "taste is like the butt: split.")

Inga kommentarer: