fredag 23 april 2010

Betraktelser från tunnelbanan


De senaste veckorna har jag sett flera saker som fascinerat mig nere i tunnelbanan. Först: de här två annonserna för Åhléns. Åhléns säljer nu för tiden otroligt mycket snygga kläder, men de här två outfitsen... seriöst, hur tänkte de här? Linnet till vänster är väl okej, men verkligen ingen höjdare i min bok, men klänningen till höger? Hur kom nån ens på tanken att sätta på den där snygga tjejen det där helt otroligt fult blekta och illasittande plagget?

Jag var tvungen att ta en närbild på en busshållplats också, för jag kan bara inte fatta det. Det finns hur många snygga skjortklänningar som helst för tillfället, men den här? Urk. Om den är den bästa representanten för Åhléns vårkollektion (och det borde det vara eftersom det är den som är på flest affischer) så är de verkligen illa ute.

En dag på tunnelbanan fann jag mig plötsligt sitta och titta på en gammal skolkompis från Borås. Tydligen har begravningsbyrån Lenbergs (som hade hand om min systers begravning) kommit på nåt sätt att på internet hedra avlidna, och det låter fint. Är inte riktigt säker på hur de här två tjejerna representerar sidan dock, för de ser i högsta grad levande och välmående ut...

Och hur tänkte Kommunals reklambyrå här? En silhuett av en söt tjej och en galen Gustav Vasa i miniformat? Vilket barn ser ut sådär i kroppen, eller i klädseln för den delen?

Det kanske är jag som inte hänger med, men vem i hela friden är Malin Persson som är tapetserad över hela stan?

Vissa vet hur man gör sig hemmastadda i alla miljöer. Datorn på ett säte och godispåsen på det bredvid, sen är man väl hemma?

1 kommentar:

Anonym sa...

Tycker du om några kläder som inte är knalliga eller prickiga? Inte för att jag gillar skjortklänningen, men tanken bara slog mig. Härligt att du har en personlig stil!
Hemsidan för begravningsbyrån tyckte jag först påminde om en käck kampanj från postorder för morgonrockar.
Kommunals reklam är ingen höjdare. Jag tycker att den grafiska profilen borde ses över.
Malin Persson är en känd modell som jobbar världen över för olika stora designers som tex Dior, Givenchy och Chanel. Men det är ju klart Popsara hon är ju inte en popartist, hehe... ;)
Men ja, jag håller med dig tunnelbanereklam känns ibland som ett avloppshål för icke njutbar kreativitet.