lördag 9 augusti 2008

Solförmörkelsen

För en vecka sen ungefär var det partiell solförmörkelse som syntes över Sverige. Även detta påminde mig om min studentkorridor i Uppsala; nån gång runt -95 tror jag det var flyttade det in en ny tjej i korridoren, Jessica. I korridoren bodde även en s.k. överliggare, vilket betyder en student som aldrig riktigt verkar bli färdig med sin uppsats/avhandling/restpoäng och som bara hänger kvar år efter år. Marcus hette han som bodde i min korridor på Rackarberget, och han hade spenderat flera år med att undersöka hur en vattendroppe påverkar högspänningsledningar. Han hoppades på att någon gång avancera till att undersöka två vattendroppars effekt på ledningarna...
I vilket fall som helst; samma dag, eller om det var dagen efter Jessica flyttade in, knackade Marcus på hennes dörr och förkunnade att han noterat att hon hade en diamantring på sig när hon flyttade in. Den bad han på sitt vanliga styltiga sätt att få låna. Jessica undrade smått misstänksamt varför, varpå Mackan förklarade att det var en solförmörkelse på gång och han behövde en diamant för att skära glas som han skulle sota för att kunna titta på den, så han ville ta loss Jessicas diamant ur sin infattning och använda den till att skära i en glasskiva han fått tag i.
Jag vet knappt ens hur jag ska kommentera det här, mer än att det var ofattbart korkat, och att Jessica sa nej och stängde dörren om sig.
Jag och Christopher tog en lite normalare väg och sotade helt enkelt en lagom liten glasskiva från en fotoram och lyckades till och med fota fenomenet.

P.S: Vi hörde även Mackan i köket en gång väldigt pedagogiskt förklara för sin nya flickvän, den kinesiska utbytesstudenten Dan: "This is liver pate. It's made from the liver of the pig, and I like it." Vi var alla väldigt svartsjuka på Dan. Inte.

1 kommentar:

Anonym sa...

Moahahahahaha!!! Lika roligt fortfarande!!!!