måndag 11 augusti 2008

Popquiz med Gula gubben

Vi fick höra av en släkting att restaurang Solbacken i Kärradal i närheten av stugan hade popquiz varje tisdag under sommaren, så vi bokade in oss på middag och quiz förra veckan. På svarslappen vi fick stod det att det var "Geta" som höll i det, och jag tyckte att det lät bekant, särskilt när jag tittade på illustrationen längst upp i vänstra hörnet. Och mycket riktigt: Geta var ingen mindre än Gula gubben!
Har du någonsin varit på en svensk festival så är chansen extremt stor att du sett Gula gubben. Han är överallt i sin gula trånga träningsoverall som visar halva rumpan, och förut brukade jag reta mig på honom, men härom året fick jag veta i en skivaffär i Varberg att han inte bara åker runt för att visa upp sig själv, utan jobbar faktiskt hårt för att minska onödig ungdomsfylla. Så nu hade jag lättare att uppskatta hans under bältet-humor i hans "låtar" - och tydligen hade han skrivit alla åt världsstjärnor som Elvis och Beatles, men de hade snott dem utan att ge honom cred. T.ex. låten "Du är astung, baby", som han gjorde åt U2. ;)

Gula gubben.

Christopher.

Mamma.

Och jag - som äntligen blivit så blond som jag "ska" vara. Tacka nästan två veckor med sol och havsbad för det.

Inga kommentarer: