fredag 5 september 2008

Skogskyrkogården

När jag bodde i Stockholm (i åtta år) pratade jag och mitt ex ofta om att åka till Skogskyrkogården, men det blev aldrig av. I lördags gjorde istället jag och Christopher slag i saken och hoppade på tunnelbanan mot Farsta.

Området visade sig vara enormt stort, och entrén satte tonen för pampigheten.


Golfbana..?

Längst bort i änden av gången ligger Greta Garbo begravd.

Och här ligger Elsa. Gillar nog den här gravstenen bättre än Gretas blankpolerade sten med guldskrift.

Jag brukar tycka att tallar är rätt trista att se på, men i de här omgivningarna var det väldigt vackert och pampigt.

Varför i hela friden Uppståndelsekapellet var låst så man inte fick gå in och titta kunde jag inte förstå, men vi lyckades ta några bilder genom ett litet litet titthål i dörren. Det såg väldigt litet och ouppståndelse-aktigt ut, tyckte jag, men bilden blev fin.

Längst bort ligger en avdelning med judiska gravar. Det finns säkert en jättebra anledning till att den är låst och omgärdad med taggtråd, men för mig gav det bara väldigt obehagliga vibbar som påminde alltför väl om hur judarna behandlades på 30- och 40 talen...

Tror att människorna som är begravda här var greker, och uppenbarligen har de en väldigt annorlunda gravplatstradition än vi. Gillar den lite faktiskt!

Inga kommentarer: