måndag 29 september 2008

Kära gamla Uppsala

I lördags tog jag och Christopher bilen och åkte till Uppsala, för att jag skulle visa honom staden där jag bodde i 7 år. Just den här synen, när man närmar sig staden och ser silhuetterna av slottet och domkyrkan gjorde mig lika lycklig nu som då.

Jag läste juridik (och några extra kurser) på Uppsala universitet, och att som 20-åring komma dit och gå omkring inne i det otroligt tjusiga universitetshuset med en lagbok under armen kändes faktiskt ganska tufft. :)


Sen är det lite svårt att hålla med om devisen som står ovanför ingången till aulan. Jag har verkligen försökt tolka den positivt, men alltså... njae.

Mina två första år var jag medlem i Västgöta nation, som har ett av de vackraste nationshusen, byggt runt 1604. Vi gick på lördagsfikat i festsalen, som pryds av målningar av städer i Västergötland, och tittade på de frack- och balklänningsklädda studenter som vällde ner från övervåningen för en okänd tillställning.


Västgöta

Dagens enda besvikelse var att Kalmar nation - där jag spenderade i stort sett varenda dag mellan 1994 och 1998 - var tomt och stängt, så vi inte kunde komma in och titta. När jag var där så pluggade jag i biblioteket på dagarna, jobbade med bandbokning på eftermiddagarna uppe på kuratorsexpeditionen, åt i Pub Kronan på kvällarna och antingen jobbade med banden eller bara hängde i puben på kvällarna. Att det var helt tomt nu förvånade mig verkligen, men alla i klubbverket kanske var upptagna med den där fracktillställningen...

Christopher utanför Sten Sture, som hette Barowiak på den tiden jag såg Popsicle där. Vi var förstås också på skivaffären Musikörat, som faktiskt spelade en extremt stor roll i bildandet av min musiksmak under tidigt 90-tal. De hade just utförsäljning för att flytta från Drottninggatan.

Ett ensamt höstlöv utanför Slottet. Hösten hade kommit mycket mycket längre däruppe än nere i Malmö.

Ja här sitter jag på en kanon som pekar mot Domkyrkan...

Och utanför Domkyrkan hängde skånska flaggor. Välkommen hit och välkommen hem, som det står vid infarten till stan.

Inga kommentarer: