onsdag 10 september 2008

En giraff i min miso

Åt sushi till lunch härom dagen, och blev lite glad när jag såg att en bit tång i min misosoppa såg ut precis som en stiliserad giraff.

Kedjan Ikizukuri (vet inte om den är lokal i Malmö?) har faktiskt otroligt bra luncher: 11 bitar för 60 kronor - och det är inte som det ofta är när man ska få billig sushi bara lax och rullar, utan flera olika sorters fisk.

Men tyvärr har de hakat på otyget att inte ha någon wasabi mellan fisken och riset. Inte för att jag är ett jättefan av wasabi i sig, men eftersom jag är Japan-fantast tycker jag det är viktigt att följa sushireglerna. Wasabin är till för att dels klistra fast fisken på riset så den inte ramlar av, dels för att ge en nödvändig smakbrytning - allt i sushi har ett syfte och är noga uttänkt. Som garin, den inlagda ingefäran, som man ska äta mellan varje bit för att rensa munnen inför nästa fisksort. Sen att japanska sushikocklärlingar får tillbringa två år med att enbart skölja ris kanske är liiite överkurs, men ändå; jag ser poängen.

Inga kommentarer: