söndag 27 december 2009

Ust!


Det finns tre ord som jag alltid säger på skånska: ost (ust!), foto (futtu!) och horskor (heuorskeuorrr). Alla helt enkelt för att det blir roligare så. Ust! måste uttalas just så, med ett utropstecken efter, och samma med futtu!. Heuorskeuorrr däremot ska inte uttalas så som du antagligen tror när du läser det, med lantisskånska med skorrande R, utan på akademiker-lundensiska. Ni vet sådär som galleristen och BWO-medlemmen Marina Schiptjenko pratar, sådär "jag har vuxit upp i Lund, men mina föräldrar är faktiskt akademiker och jag vill egentligen inte att det ska höras att jag kommer från Skåne", med lite längre vokaler och rullande R. Vad heuorskeuorrr är för nåt? Hor-skor. Såna där med höga klackar och en massa glitter och skit.
Nåväl: ust! Vi fick en tjusig påse (korgen blev kvar i Sollefteå) med jämtländska ust!ar, knäckebröd, havtornsmarmelad, lingonglögg, älgkorv och maskros-sirap av Christophers mamma i julklapp, och jag älskar ju ust!.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vänta lite här nu, är Christophers mamma från Sollefteå? De är väl från västkusten? Usch, nu använder jag ordet västkusten trots att jag eg menar Bohuslän. Ungefär som att Stockholmare säger 'stan' och menar just Stockholm.
Hur som helst, Sollefteå?

Pop-Sara sa...

Nej, hon är från Göteborg, men jobbar ofta i... oj, skrev fel, tror faktiskt det är Skellefteå, fast Christopher trodde det var Sollefteå först. Förvirring.
De har stuga i Bohuslän dock. Men är det inte just Bohuslän som "får" kallas västkusten? En del påstår att Varberg inte hör till "västkusten", trots att det är där det ligger.

Anonym sa...

Jo, det är det som är så störande att just Bohuslän är lika med västkusten när allt från Malmö till Strömstad uppenbarligen ligger på just västkusten.