tisdag 29 december 2009

Dyrt i Japan?


De flesta som känner mig vet att jag är närmast besatt av Japan. Eller Tokyo, egentligen. Jag är i ärlighetens namn inte jätteintresserad av den där fascinerande japanska historian och kulturen och templen och det - jag har sett en bunt och det räcker rätt bra - utan det jag är intresserad av är den japanska ungdomskulturen; musikintresset, modet, pryttlarna, nörderiet. Det började när mina svenska favoritband på 90-talet fick publik i Japan, och jag och min bästis Emil avundsjukt satt kvar hemma när Emils dåvarande flickvän, sångerskan i Cloudberry Jam, åkte iväg till Japan för femte eller sjätte gången dagen efter nyårsfesten i deras lägenhet i Linköping. Vi fick stanna hemma och städa, för det var ju för dyrt att åka till Japan.
Men 2005 insåg jag plötsligt att "Vänta nu. Jag har ju bra lön, och man kan numera åka till Japan för ungefär 8000:- t.o.r.", så jag och mitt ex drog iväg, både 2006 och 2007. Nästan alla som man berättar för att man varit i Japan kommer med den här frågan först: "Men är det inte hemskt dyrt i Japan?"
Jag svarar på den frågan med bilden ovan. Den här pennan köpte jag till Christopher i julklapp på japanska Muji på Åhléns City i Stockholm. Den kostar 79 yen i Japan. Med dagens kurs är det 6,52 SEK. På Åhléns kostade den 15 SEK. I rest my case.

Inga kommentarer: