torsdag 8 januari 2009

2008 från mitt håll - del 1

Ett år har gått, och det kräver en årskrönika. Den blir rätt lång, så jag delar upp den på två. Här är januari till och med juni:


I januari 2008 köpte jag en digital systemkamera, och startade den här bloggen! Jag och min då "nye kompis" Christopher spenderade i stort sett varje ledig kväll och helg tillsammans och gick långpromenader och fotade allt vi såg.
I januari var vi också på Louisiana, åt brunch utomhus i kylan tillsammans med snygg-Olle som kom förbi Malmö på vägen till Berlin, tittade på en massa filmer och var på fonduerestaurang. En ganska lycklig liten månad.


Februari fortsatte ungefär likadant: jag och Christopher spenderade varje ledig minut tillsammans, fortfarande envist hävdande att vi inte var ihop, utan bara kompisar. Alla höll inte med oss...
Februari präglades tyvärr också en del av magproblem, så jag mådde rätt kasst, men det blev i alla fall en liten inflyttningsfest, fika på balkongen, utelunch på Finas födelsedag, en massa promenader och filmer och ett besök av min systerdotter Stella.


Mars började bra med att jag fick magen fixad. Sen var vi på bilutflykt i Österlen, galleriinvigning i Eslöv, blev besvikna på ett konditori vi hoppats mycket på... och sen fick Christopher sparken, och började direkt prata om att flytta till Stockholm. Där nånstans började jag väl inse att jag faktiskt var kär i honom - det är svårt att klå våren 2007, då jag inom loppet av tre månader blev dumpad från ett elvaårigt förhållande, fick sparken och mamma fick cancer (hon blev bra igen), men det började nu lite kännas som att våren inte är min årstid... Just ja, fick veta att mitt ex nu var ihop med bruden han var otrogen med också. Sedär ja, mars borde utrotas.
Några saker som var ljuspunkter ändå var att jag var i Kärra med familjen under påsken och att jag träffade väldigt många gamla vänner som jag flyttat ifrån under mars: min bäste vän Emil kom till Malmö, och under några dagar i Stockholm hade jag en extremt rolig utekväll med några av mina favvo-ex-kolleger: Adrian, Olle, Jacob, Axl, Kristoffer och Crippe, och träffade också PerP, Jonas och Lina, Skåne-Magnus, Per, Catharina och Erik Jennische.


I april jobbade jag väldigt mycket, och var på inte mindre än fyra väldigt bra konserter: Marit Bergman, Doktor Kosmos, Timo Räisänen och sen Marit igen (på en Mubitofest). Christopher flängde fram och tillbaka till Stockholm och Göteborg för att söka jobb, men han insåg ändå att han var kär i mig också, så vi blev tillsammans officiellt (japp, på Facebook också så småningom) och så tog vi en helg i hans familjs stuga i Lysekil och jag tog årets första dopp i 8 plusgrader den 13 april.
Vi hade också Mubito day där hela kontoret fick ge sig ut på seglingskurs, vilket var hur kul som helst! Och så satte jag för första gången i mitt liv min fot på en golfbana.


I maj var det varmt och skönt, och vi picknickade i Pildammsparken och Västra hamnen (och badade, med mamma), köpte grill och blommor till balkongen, åt luncher ihop utomhus, hyrde bil och åkte till bokskogen och Skanör, var på Amanda Jenssen-releaseparty i Lund och på Universal Poplab-releaseparty på Debaser och bestämde oss för att flytta ihop tills vidare.
Jag var också på konserter med Surrounded, Juvelen och Tingsek och på mitt livs första hemma-releaseparty, för In Elvis Garage. Och tittade på Melodifestivalen med Tom, Björn och Henric, med ursäkten att vi jobbade med siter för eländet.


Juni inleddes med en fantastiskt fin lunch i min grannes sommarstuga i Strandhem, tillsammans med en bunt andra grannar. Jag och Christopher var de enda som vågade bada. Några dagar senare impulsåkte jag till Stockholm och träffade Christopher och såg Kristian Anttila live. Efter det helg i Kärra och Göteborg för svägerskan Rebeccas examenskalas, samt trampbåt i kanalen. Bra festmånad: födelsedagskalas hos Pär Körsell, 200 siter=200-öl-fest på jobbet, singstar-partaj hos André och gårdsfest på Studio Möllan, men ingen Hultsfred och inget midsommarfirande, p.g.a. London-resa med jobbet. Men vi fick plocka jordgubbar i alla fall.
Precis i slutet av juni bestämde sig Christopher för att börja plugga på Berghs igen. Det var jobbigt av två skäl: 1) han skulle flytta ifrån mig, 2) jag har aldrig gillat Berghs, och det här hjälpte ju inte direkt upp dess status hos mig.
Fortsättning följer...

Inga kommentarer: