måndag 16 november 2009

Två impulsköp och ett högst planerat

Jag älskar att handla mat. När jag åker utomlands är något av det roligaste jag vet att gå i mataffärer för att kolla vad som finns och vad det kostar, och här hemma har jag lite svårt för att ha en "ingen reklam tack"-skylt på dörren, för då får jag ju inte ICA:s veckoblad med extrapriserna. Den där prismedvetenheten satte sig nog fast i mig för att jag jobbade i en mataffär på kvällar, helger och lov i en herrans massa år när jag gick i skolan, så jag är redan en tant som klipper kuponger och handlar på extrapriser.
Jag köper inte vad som helst bara för att det är billigt dock, min specialitet är att köpa på mig massor av saker som jag normalt använder just när de är på extrapris även om jag inte behöver det just för tillfället (ett exempel är en gång när mitt favvo-toapapper var på superextrapris, men man fick bara köpa två paket eller hur det var, så jag fick både Christopher och mamma, som var på besök, att köpa två paket var till mig - sen visade det sig att Edet gjort om papperseländet så det inte var lika bra längre...).

Nu i helgen impulshandlade jag dock: jag skulle ner på Coop som ligger precis utanför vår nya bakdörr för att köpa frukostbröd, och så hade de rosor för halva priset, så de slank med. Fast de var ju på extrapris, förstås.

Och i fredags kväll hade vi varit på Tranan för att vinka av Christophers vän Adriane, som skulle flytta till Paris, och sen skulle vi vidare till Snottys, där min vän Tony från Malmö spelade skivor. På vägen där passerade vi ICA på Folkungagatan, där de skyltade med parmesanost för 149:-/kg, vilket är sjukt billigt, så även fast vi var på väg till ännu en bar drog jag med mig Christopher in och köpte på mig nästan ett kilo som jag knycklade ner i handväskan. På tunnelbanan hem på natten påpekade killen mittemot att ostarna matchade min ring väldigt fint. :)

I söndags dock gjorde vi ett högst planerat inköp. I fredags såg vi att ICA Bonden sålde Ben & Jerry's för 39:90 istället för det vanliga 49:90, så igår tog vi med oss en fryskasse och åkte tvärs över stan för att köpa på oss ett lager. Oerhört seriöst.

Inga kommentarer: