fredag 2 oktober 2009

Matutflykt

Jag har ju som bekant under de två senaste åren bott i Malmö, och även om jag var nöjd då också har jag nu såhär efter en vecka i Stockholm insett vilken närmast ofattbar lyx det var att bo på ett stenkasts avstånd från Möllevången. För er som har mer koll på Stockholm än på Malmö kan man beskriva Möllan som "Malmös Söder" (för några år sen (kanske nu också, det vet jag inte) hade Möllevångens Arbetsförmedling störst andel inskrivna arbetslösa musiker i hela Sverige :) ), men med fler invandrare. Och med invandrarna följer en lång rad butiker, så när jag ville ha gott och billigt kött gick jag till min favorit-halal-slaktare, när jag ville ha couscous gick jag till närlivset på Ystadsgatan, när jag ville ha japanskt ris eller edamamebönor gick jag till en av de asiatiska affärerna, när jag ville ha sesambröd gick jag till bageriet på Simrishamnsgatan, och så vidare och så vidare. I hopp om att hitta något liknande här begav jag mig till Rinkeby, eftersom jag hört att Rinkeby Torg skulle erbjuda en mängd billig och bra mat.





På och vid torget hittade jag två grönsaksstånd, en arabisk mataffär och en gammal vanlig Vi-butik (på en tvärgata hittade jag en arabisk mataffär till). Vi-butiken skyltade med extrapriser som ligger långt under dem man normalt ser i lite mer centrala delar av stan, fast den där entrecôten hittade jag aldrig därinne.

Men däremot hade de getkött och vanliga Kronfågel visade sig ha halal-kyckling, som jag aldrig sett förut.

Inne i den arabiska matbutiken hade de sötsaker som såg spännande ut för en oinvigd, men i ärlighetens namn var det inte mycket mer än det som var intressant. Priserna för couscous o.d. låg på samma nivå som på Ica, köttpriserna för annat än get var ungefär som vanligt och nåt annat specifikt var jag egentligen inte ute efter just då. Så jag är besviken - finns det nån som vet om det går att hitta mat från olika delar av världen i någon annan stadsdel, eller måste man flänga runt för att hitta allt jag söker?

Inga kommentarer: