måndag 7 juli 2008

Syltnings- och saftningssäsongen har börjat!

Innerst inne - eller förresten, det är inte ens särskilt dolt - är jag en bullmamma. Eller bullmormor, som Anna tyckte när jag köpte en brödkorgsduk när hon var här i december. Så nu är jag alldeles lycklig för att bärsäsongen är här och jag kan börja plocka och sylta och safta! Här plockar jag av alla svarta vinbären i stugan för att koka sylt på.

Hittade ett recept för några år sen på svart vinbärsbladsdryck, som jag ska prova nu - har testat en gång förut, men då glömde jag bladen i för länge så den jäste... Men nu. Den här gången ska det bli bra, tänkte jag.

Provsmakning i morgon.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur blev bladsaften? Min mormor gör svartvinbärsbladsaft som är jättegod. Hon förvarar den i bigpackboxar i frysen och skopar upp några skedar när hon ska göra saft. Fantastiskt bra och gott. Och fantastisk mormor! :) Kram!

Pop-Sara sa...

Sedär, vi är inte bara lika till utseendet, jag och din mormor! :)