måndag 5 juli 2010

Shabu shabu

När jag skulle till Tokyo första gången för fyra år sen läste jag i någon guidebok om maträtten Shabu shabu, som tydligen var koreansk från början, men hade blivit omåttligt populär i Japan. Det var dock inte så lätt att hitta någon restaurang som serverade det, men tack vare min vän Akiko hittade vi till slut restaurangen från Lost in Translation (där Bill och Scarlett är ovänner och äter sushi-lunch). Det var väldigt gott, men en liten nackdel var att vi aldrig riktigt förstod alla finesser med hur man skulle äta rätten, eftersom japaners engelskakunskaper för det mesta är rätt bristfälliga och min japanska är väldigt sparsam.

Men tack vare tips från min kollega Emelie har jag nu hittat Kokyo i Stockholm där de serverar Shabu shabu till sällskap på minst 4 personer. Så när Christophers syster Rebecca med man Jocke var i stan tog vi med dem dit.
Först fick vi en värmeplatta på bordet.

Och grönt te,

fina fat med mängder av tunt skivat kött, grönsaker, nudlar och skaldjur,

och en kastrull med två olika sorters buljong. Och det enda lilla tricket vi egentligen inte fattade själva i Tokyo var att man skulle blanda ihop de två olika såserna man får till - vilket faktiskt lyfte alltihop ett extra snäpp. Hur gott som helst!

Inga kommentarer: