måndag 8 mars 2010

How to sy en klänning på mitt sätt

Efter att jag blev klar med den ljusblå klänningen tog jag mig an det underbara gula gardintyget jag köpte på IKEA för ett tag sen. Jag har redan sytt gardiner av det, och det är egentligen alldeles för stelt för en klänning, men det fick jag bara bortse från eftersom det är så fint.

Jag syr aldrig efter mönster. Istället tar jag nån klänning som jag redan har, lägger den på tyget och klipper alldeles för stort runtom. Sen nålar jag, om och om igen, tills det passar ungefär - modellen går alltid variera så länge det sitter bra upptill.





Klar! Den här gick exceptionellt snabbt, för den är ganska simpel, inga konstiga veck och grejer, förutom infodringarna runt ärmhålen och ringningen, men dem har jag fått rätt bra rutin på numera.

1 kommentar:

Anonym sa...

Eftersom du och jag inte har samma smak på kläder så väljer jag att säga, du ser ut som en sol, strålande!
Men att solen är på väg söderut och du får nöja dig med Stockholms väder. En aningen mörkare, med mer fokus på just mörker men det är inte fel. Som mamma alltid sa, den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket.

Lycka till med dina klänningar! Nu har du ju en solklänning det är inte fy skam :) Tänk så fin du kommer att vara i den!